Jag har läst..

Maten som stärker din hälsa av Charlotte Erlanson-Albertsson

Nyckeln till hälsa är en bra kost som stärker och skyddar mot sjukdom.
Viktigt är att kosten anpassas till varje enskild person.
Vilka är just mina behov?
Vilken effekt vill jag att maten ska ge beträffande min hälsa?
Vad ska jag äta för att må så bra som möjligt?

Boken beskriver i sin första del de vanligaste sjukdomarna, som åderförkalkning, Alzheimers, ledsjukdomar, inflammatoriska tarmsjukdomar, psoriasis och orsakerna till dessa.
Varje avsnitt avslutas med vilken kost som specifikt skyddar mot respektive sjukdom och – inte minst – vilken kost som ska undvikas.
Bokens andra del beskriver nyttiga livsmedel, från frukt, bär och grönsaker till te, kaffe, vin och choklad. En förklaring ges till varför de är nyttiga och hur de ska användas. För den som gillar tabeller finns det rikligt med sådana.
Boken avslutas med recept på bra maträtter, frukostar, middagar, efterrätter och brödrecept.
Min vana trogen har jag i kåserande stil lite eftersnack till varje recept.
Maten vi äter ska ge glädje – där är alla knep tillåtna!

Författaren är professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet, där hon forskar på aptitreglering och fetma.

Vissa saker behöver nötas in! Inspirerad av boken skred jag till verket och gjorde en god veckosallad på vitkål och rödkål.I boken läser jag följande:
“Kål innehåller svavelhaltiga ämnen som stärker hälsan. Den främsta effekten är förebyggande av cancer, särskilt bröst- och prostatacancer. I länder där man äter mycket kål, t.ex Polen, drabbas många färre av cancer.
Kål kan ätas rå eller kokas, dock inte mer än 7 minuter. Rekommenderad mängd kål är en kopp om dagen, dvs. ca 75 g”

Äpplen är nyttiga men jag tycker inte så mycket om dem. Därför provade jag nu att torka svenska äpplen för att senare intas som snacks.
Om äpplen står det:
“Äpple skyddar mot en rad sjukdomar, såsom hjärt-kärlsjukdom, typ 2-diabetes, cancer, astma och åldersdemens. Äpple innehåller många typer av starka antioxidanter. Röda äpplen innehåller mer antioxidanter än gröna. Skyddet mot hjärt-kärlsjukdom beror på att blodfetterna sänks, vilket är en effekt av kostfibrer i äpplet. Samtidigt hindras blodfetterna från att fastna i kärlväggen genom antioxidanternas inverkan. Äpple motverkar även åldersbetingade förändringar i hjärnan, ger ökad nervsignalering och en dämpning av ångest”

Helt klart är boken läsvärd, i synnerhet för dig som kanske har någon kronisk åkomma som jag. Jag lider ju av svår åderförkalkning i mina kärl och kosten har en stor betydelse för min hälsa.
En del av recepten är också tilltalande och ska provas.
Kanske en lämplig julklapp till någon du bryr dig om?

Mitt betyg ***

0

2 Comments:

  1. Ja, det där med maten är säkerligen av stor betydelse, men det är väldigt svårt att veta vad som är bäst, när den ena säger si och den andra säger så.
    Har ju försökt att äta LFCH kost, men jag har svårt att få i mig tillräckligt med fett och proteiner, dels för att jag inte äter kött (bara fisk) och för att jag genom gick GBP operation 2003. Nu har jag blivit tvungen att äta en del kolhydrater ändå och direkt får jag andra problem med magen. :(

    Har varit till en dietist som också säger att jag i första hand ska få i mig proteinerna och mindre (eller nästan inget) av kolhydrater och grönsaker. Har varit in och kikat lite på GI metoden, men den kändes så krånglig. Blir så trött på detta med mat ibland. Känner ju själv att jag snabbt blir hungrig när jag inte får i mig tillräckligt av proteinerna. Gör så gott jag kan och försöker hålla mig borta från sötsakerna i alla fall. Men äpplen gillar jag och nu när jag läst vad du skriver om dessa, så tror jag att jag ska unna mig ett äpple till?

    Kramis!

  2. Skulle behöva stärka hälsan, så den boken verkar helt klart intressant!
    Mat gör mej så stressad, skulle nog må bäst om jag bara kunde leva på soppor, och osötade skorpor känns det som.

    Kramen från Eva

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.