Flytten närmar sig

..och med den strulen som alltid uppstår!
Det gäller förstås flytt av telefon- och bredbandsabonnemang..
Vi har vid senaste flytten för ett år sedan bytt till Bredbandsbolaget där vi har både bredband och telefoni.
För nästan en månad sedan ringde sambon o frågade hur långt i förväg vi behövde göra en flyttanmälan.
Då fick vi svaret “mellan två och tre veckor”.
Va bra, tänkte vi då, vi har gott om tid.
För nästan två veckor sedan ringde vi för att göra flyttanmälan och då hade dom “fel på flyttanmälningssystemet” !?!?
En vecka senare var svaret detsamma!!
Nu lovade dom dock att ringa upp så snart felet var åtgärdat, hmmmm
Igår ringde en rar tös och pratade med sambon.
Hon berättade då att från avkopplingsdatumet i gamla lägenheten tar det mellan två och fem veckor innan det nya är inkopplat!!!
Vi skulle alltså få leva utan bredband och utan fast telefon i upp till fem veckor!
Helt orimligt ansåg vi förstås!
Sambon frågade vad som gällde om han istället hade företagsabonnemang och svaret blev detsamma, det spelade ingen roll!
Hallå, ska ett företag som flyttar lägga ner verksamheten i fem veckor eller???

Samtalet avslutades med att det var bäst att sambon ringde kundtjänst idag när den ordinarie personalen var på plats. Puh!!
Vi flyttar ju dessutom bara tvåhundra meter och tillhör samma station..
Nåväl, idag lät beskedet lite annorlunda i alla fall!
I bästa fall funkar flytten samtidigt, i värsta fall kan vi få vänta någon vecka..
Besked skulle vi få i början av juni..
Men hur kan man vara så okunnig och sitta på kundtjänst?
Varför ska alltid kunden behöva ringa om och om igen, och få olika besked varje gång??
Vi pratar om högteknologiska företag, kan dom inte ha alla regler på sin interna hemsida?
Jag blir så trött, och med ett tiotal flyttar bakom mig så kan jag bara säga att allt är sig likt, det strular varenda gång!

Jaha, det var det, fortsättning följer väl innan allt är klappat och klart.

Hoppas ni hade en lika fin helg som vi hade i södra Dalarna!
Perfekt utomhusväder, inte för “hitt” men solen visade sig med jämna mellanrum.
Vi har lastat ett par släp med grejer från förråden och flyttat till de nya förråden..
Vi har kollat på Melodifestivalen, den kan vi lika gärna glömma så snabbt som möjligt..
Kan ju bara konstatera att jag ringde under hela den stipulerade kvarten för att rösta på mitt fäderneland utan att lyckas!
Antingen var det tyst i luren eller så tutade det upptaget!
Enligt Telia inträffar detta när många ringer samtidigt och det är bara att ringa igen!
Alltså,
om inte vi med vår framskjutna teleteknik klarar av anstormningen av samtal, hur i friden går det för dom som bor i Azerbjadjan eller Albanien eller andra länder?
Nog om detta…

I lördags tog vi en biltur upp till Halvars, en by som ligger 300 meter över havet med utsikt över Väsman.

Vår obligatoriska “fika” på rastplatsen

Nöjd och glad över att ha åkt bil ända upp, hihi

Självklart var våra glada pälsklingar också med på utflykten!

Jag har inte hunnit med att besöka er, dvs. jag har inte tagit mig tid att sitta vid datorn under helgen, men besök avläggs så snart jag hinner!

Ha en fin vecka! :music:

0

14 Comments:

  1. Ja visst är det konstigt att teknikföretag kan vara så ineffektiva och otekniska. Och ibland rikgit otrevliga dessutom. Hopas allt går bra med flytt och så.

  2. Hoppas det är bra med alla ben!!
    Ibland är det besvärligt att trycka på några knappar för de där företagen. För det är ju bara en knapptryckning bort att ändra!! (eller kanske två!)

  3. Visst är det konstigt att det ska ta så lång tid att fixa så enkla saker – som det är idag. Man blir aldrig förvånad.
    Kram

  4. Ett sådant strul alltså!
    Skönt att du och gubben kan ta tillvara allt det där som fyller på energi…jag slår mig ner en stund på de natursköna platserna genom dina bilder, jag med…

    Kram från Eva

  5. Hoppas verkligen att du inte blir utan Internät länge, är ju såå beroende av din blogg *fnissar*.
    Jag tyckte att Melodifestivalen var riktigt underhållande i år och såklart var den Isländska låten bara bäst ;0).
    Lycka till med flytten !
    Kramar, Doris

  6. Teknikens under kallar jag det.
    Jag tror att allt de egentligen behöver göra är att trycka på en knapp och vips, allt klart. Men det är jag det.
    MGP, såg jag inte ens. Den har spårat ur för flera år sen.
    Samma sak där. Teknikens under…När man ska rösta alltså….
    Vilka vackra bilder du visar. Ser så skönt ut att sitta med en fika och njuta tystnaden och sommaren.
    Ha en lika fin tisdag nu då.
    Kram Synne :D

  7. Och vi lever i teknikens tid…???!!! Visst tusan är det underligt att det ska behöva ta nån tid ens…
    ***
    Ha en fin tisdag !
    KRAAAM från EVA !!!

  8. Morning Paula! Det där bolaget hade min son väldiga bekymmer med när han flyttade *suckar*
    Jag har inte ens beställt nåt internetabonnemang än, ska kolla vilka som finns men än så länge kan jag nyttja sonens dator så det är ok.
    Flytten igår gick bra nu är det bara resten kvar *L*
    Lägenheten är inte klar än, bara sovrummet, så idag ska sängen monteras ihop, ska bli skönt att sova i egen säng igen efter nån vecka i soffan!

  9. Ja vi känner alla till (väl, annars är det någon som minst ligger i koma som inte hört/märkt/sett) Telias urusla sätt att fungera. Det spelar ingen roll om det är felanmälan, flytt eller annat. Har heller aldrig fattat vad som ska ta sådan tid. Min morbror som jobbade på Telia en gång sa att ofta ska bara en tekniker till stationen man tillhör (större stationer är nästan alltid folk) och slå om en knapp eller två och i dag går det nog via datorer inne ifrån en central. Det kan ju omöjligt ta fem veckor! Det som retar mig mest med Telia är deras i det närmaste monopol på allt. Även om du köper tjänsten av ett annat bolag så har de i sin tur köpt in sig hos Telia. blir det fel hos Telia är väntetiden densamma. Vi som bor på landet, iaf här i lilla Pärup är tvingade att ha ett litet företag som ger oss bredband här ute. Jaja bredband och bredband..haha…4Mbit/sek…vi kan inte ens byta och välja något annat heller, varken bolag eller hastighet.

    Var rädd om foten och se till att röra den!!!

    Kram
    /Catja – förkyld och öm i kroppen

  10. Det är konstigt att det alltid skall strula med det tekniska. Jag var utan telefon i 14 dagar när jag gick över till Bredbandsbolaget. Bara för att de inte antecknat att jag beställt en tekniker. Teknikern kom från ett fristående bolag och när jag ringde dit skulle jag hamna sist i kön och få vänta i över en månad. När jag tog till brösttonerna gick det att korta tien med några veckor. Men kompensation – icke!
    Fina bilder – vi bår bra både du och jag. Viktigt ju äldre jag blir med att kunna komma ut i det fria. Lycka till med flytten.

  11. Hej!

    Har hört liknande just om Bredbandsbolaget, både när det gäller flytt och nyinstallation, kör själv med det något dyrare Telia har aldrig haft något problem, tur eller inte det vet jag inte, huvudsaken jag kan vara på “nätet när jag vill. :)

    Kram //annette

  12. Hur jag än vänder mej hamnar jag till slut hos Telia som verkar funka bäst.
    Vi har alltså förresten rört oss i samma trakter i helgen? :D

    Jag hör ju till Västerås och har fått en ny läkare utsedd som jag inte kontaktat än om magnetröntgen men jag ska fixa ett samtal med henne innan sommaren för att se om hon godkänner magnetröntge. Det ska bli spännande för foten hindrar mycket, och man är ju tvungen att stå på den lilla jäkeln.

  13. ja jä..krångel med de där bredbanden,ja fy fan att de ska ta sådan lång tid att få något fixat eller flyttat,men jävlar när de ska ha något då ska de gå på en sekund..ja hoppas de inte krånglar allt för länge..Mysiga bilder,visst är de skönt med sommar,du nu får jag nog inga afa pengar hellr har jobbat för lite innan.kram kram

  14. Det är redan onsdag och först nu läser jag om din sköna utflykt. Den utsikten var ju inte helt fel.

    Vad det gäller flyttar så ska det ju aldrig gå smärtfritt tydlignen. Visst är det dåligt i dagens läge att dom säger att det kan ta några veckor…när det oftast bara är att klicka på lite knappar hit och dit…ska det vara så svårt

Kommentera