Jag har läst..

Lilla lunchlådan av Liselotte Forslin & Annica Triberg

Hur ska man göra för att må bra, hålla sig pigg och orka hela dagen?
Den smarta lösningen är något så traditionellt som lunchlåda – mat som man lagar själv och tar med i en praktisk låda till jobbet.
Det är billigare, bättre – och bra mycket godare.
I boken berättar journalisten och författaren Annica Triberg lättfattligt, faktaspäckat och roligt om varför vi ska unna oss att äta rätt till lunch – och varför vi absolut inte ska “spara oss till senare”, allt illustrerat med Annika Smajics ljuvliga teckningar.
Matskribenten Liselotte Forslin har dessutom skapat läckra och lättlagade recept direkt för lunchlådan – de flesta så nyttiga att de kan nyckelhålsmärkas!
Nyttigt betyder dock inte tråkigt.
Här finns också några syndfullt goda efterrätter och mellanmål.

Nu hoppas jag att du inte tror att jag köper alla dessa kokböcker som jag läser och recenserar!
För det gör jag ju inte, det är böcker jag lånar hem från biblan.
Jag älskar kokböcker, så mycket har du säkert förstått, och jag är på ständig jakt efter kunskap och inspiration!
Denna lilla bok var riktigt bra, den var försedd med en Varningsskylt: “Den här boken kan göra dig mätt och glad hela dagen!”
Och det stämmer, man får många goda tips även om man som jag inte åker till en arbetsplats om dagarna. Äta bör man ju ändå, och lunchen ska gå snabbt att laga och god o nyttig ska den vara.
Kuriosa ur boken
470 kalorier = 8 medelstora potatisar eller 1 dl bearnaisesås
425 kcal = 5 port. fruktsallad eller 1 kanelbulle och 1 mazarin…
Ja, resten kan du lista ut själv…
Mitt betyg ***

Jag slänger in ett eget litet tips här också, hur ofta äter du råkost?
Jag gör det alltför sällan men försöker bättra mig.
En portion råkost innan huvudmåltiden gör susen, tar bort udden av hungern och du äter mindre portioner.

Jag blandar en bit riven rotselleri, ett par tre rårivna rödbetor och ett saftigt rivet äpple.
Gör en dressing på 2 msk olja, 2 msk citronsaft, 1 msk dijonsenap, salt och en nypa socker, häll dressingen över och låt dra.
Gott är också kombon rödbetor med en pepparrotsdressing.

Jag som försöker räkna kalorier äter numera ytterst lite korv, tyvärr, men nu hittade jag älggrillare med en fetthalt på bara 14% och oj va goda de var! Med mos och råkost blev det en riktig festmåltid i min smak!

Avslutar med en riktig vers som jag snott av min kompis Kajsa

Förr var det värsta………
Förr var det värsta en maska på strumpan
Nu räcker det inte att fettsuga rumpan,
ha kuddar i brösten utav silikon,
Se upptagen ut och ha biltelefon.
Hålla in magen och strama åt hakan,
Lyckas på jobbet och låta bli kakan,
Gymping och friskvård och alls ingen sprit,
Beklämmande fult, vara blekfet och vit.
Så lysrör med UVA och Brun utan sol,
Och rakade ben om du tänker ha kjol.
Är detta vår tillvaros mening och mål?
Tänk om det räckte med vatten och tvål!

Visst är det väl så, jag är i alla fall nöjd, var hos doktorn igår och mina värden på alla prover var nu perfekta! Socker, blodvärde, kolesterol, både det onda och det goda, blodtryck, ja allt!
Då blir man glad när man kämpar och kämpar och ser resultat!

0

5 Comments:

  1. Se det var glada nyheter! Tänk att man kan förbättra sin situation relativt snabbt det är ju alla tiders. Barnbarnet bor i Malmö bara en halvtimme bort, härligt, det bli rett första besök i morgon, spännande!

  2. Vad härligt att proverna är så fina!!! Grattis – mycket väl kämpat vännen!

  3. Grattis! Vad skönt!!
    Jag har ju matlåda i princip varje dag, kanske inte alltid supernyttiga men ändå hemlagat.
    Ska nog be min doktor ta lite prover nu när man blivit lite tant så man vet hur man ligger till. :|

  4. Grattis! Vad skönt!!
    Jag har ju matlåda i princip varje dag, kanske inte alltid supernyttiga men ändå hemlagat.
    Ska nog be min doktor ta lite prover nu när man blivit lite tant så man vet hur man ligger till. :|

  5. Perfekt att läsa att dina värden var så bra :lol:
    Men så har du också varit duktig med både rökstopp och viktminskning.
    Stora Kramen!

Kommentera