Bloggen Livets glädjeämnen!

Av
den
11 oktober 2022

Flera har undrat varför jag lämnade Daniel hos dottern och åkte hem ensam efter födelsedagskalaset.
Här kommer förklaringen!

En av mina trevliga grannar hade frågat om jag ville hänga med till Rättviks marknad på söndagen, och det ville jag!
Det var fem minusgrader och frost i gräset på morgonen

Men snart började dimmolnen lätta, solen tittade fram och det skulle bli en fin dag!

Jag fotar genom bilrutan då vi närmar oss Rättvik och Siljan ligger där så blå och grann framför oss.

Jag hinner också fota tre trallande jäntor i farten…

Det här anser jag vara det enda godkända sättet att ha med sig hundar på marknader, när de får åka i vagn!
I år var det färre antal marknadsstånd, “bara” trehundra, och lite färre besökare än på fredagen, men en marknad är absolut inte ett ställe en hund uppskattar att vistas på!

Självklart hör man fiolmusik när man är i hjärtat av Dalarna.
Själv har jag bara varit här för en hel evighet sedan, en sommar då vi campade Siljan runt och dottern var ca 6 år gammal. Det är alltså fyrtio år sedan…

Min granne hade en lista (!) med saker hon skulle titta efter på marknaden, samtliga grejer tillhörde “köksavdelningen”, själv hade jag absolut ingen lista eller ens ett hum om något jag ville ha.

Jag vill absolut komma till Rättvik flera gånger, stan är mysig och det finns mycket att se, här församlingshemmet, en gammal ståtlig byggnad.
Nu har jag tagit reda på att bussen hit från Falun tar ca 50 minuter och det går flera dagliga avgångar. Kanske kan jag locka med mig dottern på en busstur i vår!
Jag fotade inte mycket, men några skyltar blev det förstås som väntar på nästa skyltsöndag!

Oj vad länge sedan jag åt langos senast, den är ju inte helt enkel att äta stående, men här fick vi plats vid “ståbord” så det fungerade bra.

Efter ett par timmar var vi nöjda och lite småfrusna, då åkte vi hemåt och förbi dottern där jag hämtade upp jycken!
Och som synes kom jag hem med det som står hjärtat närmast, mat! Laxen smälte i munnen, vitlökskorven är supergod och den rökta skinkan ska jag smaka på i helgen, kanske i en smarrig omelett

Idag har vi haft en strålande vacker höstdag, änderna badade av hjärtans lust och själv har jag bykt lakan och torkat ute på torkvindan, gissa om de doftar gott!

TAGS
14 kommentarer
  1. Svara

BP

11 oktober 2022

Vilken fantastisk ny header! Så otroligt vackert!
    Skoj att din granne ville ha sällskap till Rättviks marknad. Har varit i Rättvik en gång för länge sedan, och den orten måste man ju bara älska tycker jag.
    Precis som du hade jag också satsat på “matprodukter”. I mitt fall torkad ren/älg. Men korv och skinka går absolut ned de också:-)

2. Svara

Mia

11 oktober 2022

Det är så roligt att se hur du kommer iväg på det ena och det andra äventyret 🙂 Jag tycker verkligen att det är dig väl unnat och vad smidigt det blev med Daniel då! Ja nu vet du att du kan ta dig till Rättvik också inom rimliga tider, så kul! Kram på’re

3. Svara

Anna-Lena

11 oktober 2022

Vet du vad? Jag har bott i Falun i 45 år och aldrig varit på Rättviks marknad! Visst är det märkligt. I Rättvik har jag varit många gånger däremot och känner väl igen vyn som du fotade genom vindrutan.
    Gott med hästkorv. Den (Gustafskorv, som också är hästkorv) brukar jag köpa också här i Östersund. Har inte smakat den med vitlök, men ser att den innhåller 98 % kött. Det är ju jättebra.

4. Svara

Ditte

11 oktober 2022

Måste börja med att berömma din nya höstliga “header” . Väldigt vacker! Och att med med hundar på marknader och liknade är ju ingen vits. Inte har de någon glädje av detta. Tror inte ens att hundar i vagn uppskattar det hela.
    Vilken fin dag ni fick och jätteroligt att få hänga med.
    Och en del gott till livs fick du med dig hem.
    Så bra med en god bussförbindelse från Falun till Rättvik så säkert kan ni få till en tur hit igen i vår när det är lite lugnare.

5. Svara

Susjos

11 oktober 2022

Åh vilka ljuvliga bilder! Nerförsbacken till Rättvik från Faluhållet där man ser Siljan är magisk vacker. Har inte varit på Rättviks marknad, eller jo, kanske för länge sedan!
    Precis som du hade jag köpt något i matväg, älskar Gustafskorv, har inte ätit hästkorv med vitlök, men det låter gott! Så lite fiolmusik…ljuvligt! Vilka stora härliga Langos ni köpte, tur ni hittade ett bord att stå vid!
    Ha det gott!

6. Svara

Äventyret framtiden

11 oktober 2022

Jag anade att du hade något på gång när Daniel fick stanna hos din dotter.
    Så ljuvliga alla dina bilder är Paula, då inte att förglömma din header som är så vacker.
    Även jag hade kommit hem med mat av något slag. Spännande ser allt ut och gott ser det ut att vara. Langos är något jag nog aldrig har hört talas om ens. Nu ska jag googla.
    Tack för ett härligt inlägg!

14 oktober 2022

Tack Karin,! Det var härligt att besöka Hjärtat av Dalarna! Vill dit igen och traska gata upp och gata ner.. Langos, de introducerades i Stockholm när Vattenfestivalen startade i början av 90-talet, Folk köade som galningar, precis som jag gjorde varje år. Den spred sig dock mest till marknader runtom i landet så det var sällan jag efter flytten ut på landet hade chansen att äta den. Nu var det flera år sedan så det blev nostalgiskt, dock tycker jag den var godare förut! Själva brödet är lika gott men räkorna och såsen smakade just ingenting…Kram

7. Svara

LillaSyster

12 oktober 2022

Känner igen mig då jag ser backen ner mot Siljan. Vilken vacker höstdag och vilken fin ny header du fixat. Bara +4 idag och på andra platser här i Östergötland är det minusgrader. Burr, jag ska ta vantar när jag promenerar till jobbet om en liten stund. Ha en fin onsdag!

8. Svara

Anki

12 oktober 2022

Låter som en trevlig dag! Marknader är egentligen inte riktigt min grej, men jag skulle gärna varit där och inhandlat lite delikatesser 🙂
    Rättvik har jag varit några gånger och visst är det en fin liten stad!
    Nollgradigt här på morgonen och bilarna på parkeringen ser frostiga ut.
    Underbar ny header! Kanonsnygg! Bra jobbat!

14 oktober 2022

Jag har verkligen tur med trevliga grannar här, att bli tillfrågad om man vill följa med på utflykter är alltid skoj. Och Rättvik vill jag uppleva mera av. Jag ville gärna ner till långbryggan o titta och ta några foton, men när vi skulle gå tillbaka till bilen blev det mulet och blåsigt och vi var allt lite frusna …så det får bli vid nästa besök. Kram

9. Svara

Anna-Lena

12 oktober 2022

En sådan supervacker header! Wow! Höst närd enn är som vackrast.
    Har varit i Rättvik ett antal gånger. Senast förra året, då vi var på väg till Funäsdalen. Bryggan är det som jag kommer mest ihåg. Samt den vackert belägna kyrkan med en speciellt kyrkogård. Och så hur långgrund Siljan är. Värre än vad Laholmsbukten är, vid vår stuga….
    Är ingen marknadsbesökare, direkt. För mycket folk. Men hade någon frågat om jag ville åka med till vackra Rättvik, så hade jag förstås svarat ja. Mat går alltid åt! Bra köp!
    Ha en god onsdag! Kram

10. Svara

Ibod11 - Ingrid

12 oktober 2022

Wow, vilken underbar header. Jag riktigt studsade till av alla färger. Det är sådana dagar vi måste ta tillvara och spara i minnet 😀 Jag blir förstås lite avundsjuk på frosten och den dimmiga morgonen också. Här har det inte blivit så fina morgnar men som tur är finns det alltid andra som kan bjuda på de fina motiven. Marknad är trevligt och du hittade en hel del smått och gott. Daniel var nog väldigt nöjd med att vara någon annanstans än i trängseln på en marknad. Jag gick omkring lite i Rättvik när jag övernattade där några nätter, kanske var det då jag besökte dig. Jag har varit där två gånger så jag vet inte riktigt. Men det var en fin stad även om jag inte fick uppleva någon marknad. Det låter som en bra idé att få med din dotter på en bussutflykt dit.

14 oktober 2022

Hej, nu kommer den tristaste årstiden tycker jag då naturen inte visar upp sig från sin bästa sida, inget fint att fota och utflykter är väderberoende. Men det är ju bara att härda ut. Jag kan iaf numera ta en tur till stan någon gång i veckan och kanske hitta någon sevärd utställning istället, gärna inomhus! Ha en skön hösthelg, kanske får du se solen, här ska den gömma sig bakom regnmoln…
      Kramen

11. Svara

Ninni

29 oktober 2022

Men vad roligt att gå på marknad! Minns inte sist jag var på en sån. Vi har inte längre några marknader i närheten, närmsta är i Hudiksvall och dit hade dottern L och jag tänkt åka men blev tvungen ställa in det då hon hade så ont i en fot vid det tillfället. Visade sig senare att hon fått hälsporre.
    Hudiksvall ligger ju 10 mil härifrån och det är lika långt till Rättvik så vem vet… kanske vi satsar på Rättviks marknad nästa år.
    Kram.

LÄMNA GÄRNA EN KOMMENTAR

Kantstött halvt antik, ringrostig finska som bott i Sverige mer än halva livet, före detta bankkamrer, krögare, hamburgervändare, lucknucka, numera skogsmulle som håller grytan puttrande, gärna med svamp och annat ätligt ur naturens skafferi, matte till hund och dammråttor, mamma, mormor, gammelfarmor/mormor