Jag har läst..

Till fots Världens bästa motion av Mai-Lis Hellénius och Ola Skinnarmo

skinnarmo

En promenad om dagen.
Det är allt som behövs. Den behöver inte vara lång, den behöver inte ens vara ansträngande.
Men resultatet är avgörande för ditt liv. Ingen annan vardagsmotion är så enkel och så effektiv.
Att röra på sig lite varje dag gör att du förbättrar minnet, utvecklar nya hjärnceller, sover bättre, får ett bättre sexliv, mindre ont i ryggen och markant minskar risken för hjärtinfarkt.
Kort sagt mår bättre.
Denna bok visar på den enkla vägen till ett friskare och längre liv.
Och du kan börja redan idag!

Jaha, och varför läste jag denna, jag som redan är frälst?
Den borde nog läsas av soffpotatisarna och inte kanske i första hand av mig.
För sanningen att säga är detta en ganska simpel bok.
Lite flashig kanske, men den innehåller inte mycket.
Vänstra sidan, några meningar med text. Högra sida, ett illustrerande foto.
Bläddrar och läser igenom på en kvart, ungefär..

Det jag kunde glädjas åt trots allt var uppgiften att vi som tar trappan ökar vår energiförbrukning uppemot tjugo gånger framför den som låter sig fraktas upp i en hiss! Varför syns inte det på vågen tro?

Nog försöker man övertyga och visst är det trovärdigt, men inspirerande?
Tja, döm själva, kanske kan den fungera som presentbok till någon som behöver lite uppmuntran och glada tillrop men ganska intetsägande må jag säga.
Mitt betyg **

Hälsosam livsstil coh det goda livet av Mai-Lis Hellénius

hellenius

Vill du börja leva mer hälsosamt men förvirras av alla trendiga råd?
Livsstilsprofessor Mai-Lis Hellénius leder dig rätt utifrån aktuell forskning om sambandet mellan hälsa, kost och motion.
I fokus står medelhavsmaten som har den bästa vetenskapliga grunden för vad som är hälsosam mat.
Här förklaras varför mat med olivolja, tomater och citroner, nötter och mandlar ger bättre hälsa och längre liv.
Det är aldrig för sent att göra något åt sina (o)vanor och det behöver inte vara krångligt.
Boken förmedlar glädjen i rörelsen, kärleken till maten och måltiden, det vilsamma och livgivande i såväl naturen som sömnen.
Boken innehåller också doktorns egna lättlagade medelhavsinspirerade recept.

Mai-Lis Hellénius är professor i kardiovaskulär prevention vid Karolinska Institutet och överläkare vid Livsstilsmottagningen.
Hon arbetar med att förebygga hjärt-kärlsjukdomar med betoning på fysisk aktivitet och mat.

I den här boken är jag mest nyfiken på forskningsrön och på att hitta orsaken till varför vissa drabbas av hjärt-kärlsjukdom mer än andra.
Här förklaras på ett enkelt sätt hur stress påverkar oss människor negativt. Pulsen sigen, liksom blodtrycket.
Jag läser om hur långvarig stress påverkar vår mentala hälsa och kapacitet. Man kan känna sig trött och utsliten eller som värst få svåra utmattningsdepressioner som kan ta flera år att läka.
Och jag nickar, det har jag ju själv egen erfarenhet av.

Boken förklarar på ett begripligt sätt hur åderförfettning av kärlen uppstår. Det är många faktorer som spelar in, högt blodtryck, rökning, övervikt – framför allt bukfetma, typ 2-diabetes, brist på motion och stress. Åderförfettning kan också vara ärftlig, men risken för att bli sjuk kan ändå avgöras av vad vi äter, hur mycket vi rör på oss, hur vi sover osv.

Jag som är uppvuxen med “mat och potatis”, dvs. protein från i huvudsak kött, kolhydrater från potatis, pasta och ris, några salladsblad och gurkskivor i bästa fall, har verkligen fått lära om.
I boken läser jag att man ska tänka tvärtom. Betrakta grönsaker, ärter och bönor som mat och köttet, kycklingen eller fisken som tillbehör!
Det är en devis jag försöker leva efter – inte helt lätt kan jag säga.

Den här boken gillade jag bättre, även om recepten i mitt fall inte gav några nya idéer.
Men det är inte för att recepten var dåliga utan för att jag redan känner till och följer den typen av mat ganska mycket.
Jag tycker att boken balanserar alla trend-dieter, nu senast 5:2-dieten, mycket bra och man får en tankeställare.
Ska man hålla på och testa än det ena än det andra bantningssättet eller ska man försöka lära sig några enkla reglar som gör att man mår bättre – för gott?
Mitt betyg ***

Apropå författaren till de bägge ovanstående böckerna så kommer hon att medverka i SVT:s Fråga doktorn nästa måndag den 11 november då temat är dieter. Det programmet ska jag se!

0

5 Comments:

  1. Tyvärr inget för mig! Jag gillar INTE “pek-böcker”…

    Ha det gott!

    Kram

  2. Kul att veta att MLH kommer i Fråga Doktorn! Det kanske är lite pensionärsvarning ;) men jag brukar faktiskt se det programmet ibland. Inte varje måndag, men då och då. Nu när jag vet att hon ska vara med ska jag försöka komma ihåg det ända till måndag…

  3. Jag brukar tänka så här
    Om jag inte skulle ta mina dagliga promenader så skulle jag kanske väga tio kilo till
    Jag har nyss läst boken Brödberoende vilket gett mig en tankeställare och fyra kilo mindre

  4. När jag mådde som sämst psykiskt i sommar, så upptäckte jag att jag mådde ännu sämre när jag åt vitt bröd t.ex…så det har jag i stort sett slutat med, dessutom har jag inte fått tillbaka behovet av kolhydrater (potatis och pasta i första hand) så nu har jag gått ner ungefär 8 kg, utan att ens tänka på det. Promenader har varit uteslutet men nu längtar jag till efter operationen, när jag kan börja gå igen! :razz:
    Kram fina, goa Paula!!

  5. Det är inte lätt att lägga om kosten och försöka tänka annorlunda. Jag har också läst om medelhavsmaten som ska vara nyttig. Men så tänker jag att de som bor vid Medelhavet inte lever längre än vi i Skandinavien. Så vår husmanskost kan inte heller vara fel.

Kommentera