Söndags-smakbit # 8
Bloggen Betraktelser ger oss varannan söndag chansen att publicera ett litet smakprov ur en bok vi läser.
Där får du många spännande boktitlar att kika närmare på.
Jag har börjat läsa…
Bloggen Betraktelser ger oss varannan söndag chansen att publicera ett litet smakprov ur en bok vi läser.
Där får du många spännande boktitlar att kika närmare på.
Jag har börjat läsa…
Tema: ask
Man kunde nästan tro att jag var en ordningsam person, så många askar som jag hittade på ett kick.
För askar har man ju för att förvara saker i….
Men…
Fem en fredag # 8
Åldern är bara en siffra
1/ På vilket sätt är du äldre än vad du är?
Jag har en urgammal själ, jag dras till gammal bebyggelse,…
Igår var en dag man kan leva på länge!
När jag såg att prognosen stämde och solen sken, då ville jag bara UT!!
Det var ju ett tag sen du följde…
Nuckan
Nuckan, finns hon? Hon som befinner sig längst ner i den patriarkala hackordningen.
Den överblivna, påstått oknullbara.
Malin Lindroth bestämmer sig för att ta på sig nuckans skor, inta hennes position. Hon reclaimar det fulaste ordet och tvättar skammen ur det. Det är ett befrielseprojekt.
En essäistisk berättelse om ofrivillig ensamhet. Den handlar om att våga tala om en livserfarenhet som många skyggar för. Men den rymmer också en större berättelse om kärlek, makt och relationer.
Utdrag ur boken:
"Att på något vis markera skillnaden mellan älska och oälskad kvinna var viktigt för de flesta män. Den älskade kvinnan var hon som man delade säng med. Vi andra fick kliva ur sängen direkt efter sex och vika ihop oss i en kökssoffa där en gammal mamma legat och dött tre decennier tidigare. Eller visas ut till de frånvarande barnens rum, där man sedan låg ihopknycklad i en åttiosäng och slogs med ett påslakan med Spiderman-tryck."
"Om dagarna i skolan gjorde jag mitt bästa för att smälta ihop med korridorväggen. På kvällarna levdes ett hemligt liv i sällskap med flicktidningen Starlet."
Visst upplever jag ordet nucka som ett skällsord. Och jag tycker det verkligen var på tiden att någon tog på sig offerkoftan och berättar hur det är/var att vara ansedd som en sådan.
Alla drar inte vinstlotten i livets lotteri, det är mycket som ska stämma för att man ska hitta en partner som är något att ha. Jag tror många väljer dåliga förhållanden framför att leva ensam. I alla fall ett tag. Så att man har provat på...
Boken är skriven med distans, med humor och bitskhet. Lite lagom argsint sådär.
En läsvärd bok helt enkelt!